Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Strona korzysta z plików cookie. Dowiedź się więcej.
Zamknij
kosmetyczni.pl Linkedin kosmetyczni.pl Facebook
pl
en
19
wrz
2017
15-lecie Związku już za nami!

Szanowni Państwo,
W dniach 14-15 września w Hotelu SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie niemal 170 osób, przedstawicieli firm członkowskich Związku, ekspertów, ludzi ze świata polityki zebrało się nie tylko po to, aby celebrować zacny jubileusz, jakim jest 15-lecie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, ale również po to, aby debatować nad wyzwaniami przyszłości.

W piątkowy poranek zebranych przywitała Pani Joanna Popławska – Prezes Związku. Następnie krótko o Jego historii i najważniejszych projektach legislacyjnych opowiedzieli w formie filmowej Prezesi firm członkowskich Związku: Pan Zbigniew Inglot, Pan Henryk Orfinger, Krzysztof Pałyska, Wioletta Rosołowska, Joanna Draniak-Kicińska, Katarzyna Furmanek, Irena Kmiotek-Skarżyńska oraz Zenon Ziaja. Wspominali o takich projektach jak zniesienie akcyzy na kosmetyki, wdrożenie rozporządzenia kosmetycznego, deklaracje marketingowe, promocja eksportu czy ostatni – projekt zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach. Wniosek jaki wyłania się z tych wszystkich projektów to fakt, że Związek na przestrzeni lat towarzyszył branży kosmetycznej we wszystkich najważniejszych momentach legislacyjnych i równolegle z przedsiębiorcami sektora nie tylko uczył się, dorastał, ale też fizycznie rósł – z 15 założycieli, to ponad 150 firm po 15 latach działalności.

Następnie głos zabrała Pani Komisarz Elżbieta Bieńkowska. Pani Komisarz zapewniła zebranych, że zna dobrze problemy sektora kosmetycznego i będzie wspierać ich rozwiązanie w procesie legislacyjnym. Podkreśliła bardzo mocno, że w Europie działanie samodzielnie nie przyniesie efektów i namawiała zarówno organizacje, takie jak Związek, ale również polski rząd do budowania w Unii szerokich koalicji. Tylko w ten sposób można skutecznie dbać o swoje interesy.

Polski rząd reprezentowała Pani Minister Jadwiga Emilewicz, która doceniła profesjonalną współpracę ze Związkiem podczas projektu obrony sprzedaży kosmetyków w aptekach. Wspomniała również o licznych inicjatywach rządu, które mają wspierać rozwój innowacyjności wśród przedsiębiorców.

Ostatni powitalny głos należał do Pani Minister Małgorzaty Wenerskiej-Craps - Radca Minister  w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, która ze względów na obowiązki w Brukseli nie wzięła udziału w obchodach osobiście. Pani Minister doceniła już 10-letnią współpracę przy różnych projektach legislacyjnych i życzyła Związkowi kolejnych sukcesów.

Następna część konferencji to prezentacja „Raportu o stanie polskiej branży kosmetycznej 2017”. Raport powstał wysiłkiem Związku oraz firm członkowskich, którzy dostarczyli niezbędne dane. Współautorami Raportu są mocni partnerzy jak Deloitte Polska czy Polityka Insight.

Powstała w takiej konfiguracji publikacja jest wyjątkowa i unikalna. Przede wszystkim pierwszy raz w historii zmierzona zastała siła, z jaką polska branża kosmetyczna wpływa na gospodarkę. Wiemy ile miejsc pracy, czy jaką wartość dodaną generuje w gospodarce. Ta część raportu jest niezmiernie cennym argumentem do rozmów z administracją publiczną. Te dane na konferencji prezentowała Pani Julia Patorska z Deloitte Polska.

Kolejną część raportu poświęconą regulacjom prezentowała Dyrektor Generalna Blanka Chmurzyńska-Brown. W swoim wystąpieniu skupiła się głównie na regulacjach, które wpływają lub mogą wpłynąć w najbliższym czasie na ograniczenie portfolio składników – czy to wynikających z prawa kosmetycznego czy okołosektorowego. Najważniejsze jednak były rekomendacje, które Związek przygotował dla Komisji Europejskiej oraz polskiego rządu. Podkreśliła, że potrzebujemy regulacji szytych na miarę sektora, zgodnych z zasadami better regulation, opartych na wiedzy i nauce. Podkreśliła również potrzebę stworzenia holistycznego podejścia KE do kwestii konserwantów, których kurcząca się liczba dostępna do wykorzystania w produktach kosmetycznych - mimo pozorów – wcale nie zwiększa bezpieczeństwa konsumentów.

Ostatnią część Raportu przedstawił Pan Krzysztof Bolesta, Polityka Insight. Mówił między innymi o wszechobecnej cyfryzacji, nowych aplikacjach i urządzeniach, które mają wspierać doświadczenia przy użyciu kosmetyków, drukowaniu make-upów na domowych drukarkach, starzejącym się społeczeństwie czy podążaniu w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Kolejny blok tematyczny otworzyła prezentacja Pani Natalii Hatalskiej – badaczki trendów. Pani Natalia jest inspirującym mówcą i otworzyła przed zebranymi szerokie horyzonty. Następnie Pan Povilas Sugintas – przedstawiciel firmy Euromonitor sprowadził nas do poziomu trendów branży kosmetycznej.

Był to jedynie wstęp do debaty, w której obok powyższych udział wzięli znakomici prelegenci: Pani Isabell Martin (Estee Lauder), Pani Posłanka Róża Thun, Prezes L’Oreal Polska i Kraje Bałtyckie – Pani Wioletta Rosołowska. Z dyskusji wyłoniły się 3 najważniejsze trendy, którym branża, w tym również legislator, będą musieli sprostać – digitalizacja informacji dostarczanej konsumentowi, personalizacja produktów, a w końcu zmierzenie się ze zmieniającą się definicją „Zdrowia”. Obecnie pojęcie to obejmuje także dobre samopoczucie - well being. W tym kontekście rola kosmetyków jest bardzo istotna.

Kolejny pakiet poprzedziły wystąpienia dwóch, niezwykle interesujących i energetycznych naukowców – dr hab. Marcina Napiórkowskiego oraz prof. Davida Zarucka. Ten pierwszy, przybliżył nam metody tworzenia się mitów konsumenckich oraz podał sposoby na walkę z nimi (choć nie jest to proste). Z kolei prof. Zaruck między innymi przy pomocy parasola tłumaczył różnicę między ryzykiem a zagrożeniem – które to pojęcia wpływają na decyzje regulatorów. Namawiał gorąco branżę kosmetyczną do jasnego i mądrego komunikowania korzyści wynikających z korzystania z kosmetyków – aby w zderzeniu: korzyści versus zagrożenia, tych drugich konsument nawet nie rozważał.

Następnie do dyskusji dołączyli John Chave – Dyrektor Generalny Cosmetics Europe, Pan Ireneusz Sudnik, Prezes Zarządu, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Jan Staniłko, Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju oraz Pan Tomasz Husak, Szef Gabinetu Komisarz Elżbiety Bieńkowskiej. Ożywiona dyskusja dotykała problemu szybko zmieniającego się prawa, które często wynika z nieuzasadnionych obaw konsumentów, a nie z realnego zagrożenia, czy aktualnego stanu wiedzy i nauki. Przedsiębiorcy się z tym zmagający poświęcają znaczną część zasobów na reformulacje, zamiast rozwijać innowacyjność. Z kolei przedstawiciele zarówno polskiego rządu jak również Komisji Europejskiej jasno deklarowali, że w starciu przedsiębiorca/konsument w procesie legislacyjnym ten pierwszy ma słabszy głos.

Prowadzącym konferencje oraz debaty był Pan Łukasz Barbacki – ekspert rynku kosmetycznego, który szafował ciętą ripostą i zdolnością podsumowywania jednym zdaniem.

Ostatnim punktem dnia była wieczorna Gala prowadzona przez Dorotę Wellman. Najpierw zebrani goście byli świadkami premiery klipu, który został stworzony z filmików nadesłanych przez firmy członkowskie Związku. Były to kilkusekundowe nagrania z logo 15-lat. Sukces tej akcji przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Otrzymaliśmy ponad 50 filmików, z których część to były niemalże Oskarowe dzieła. Wszystkie je, w całości, można było oglądać przez cały wieczór.

Następnie kilka minut poświęciliśmy na rozmowę Doroty Wellman z kobietami o kobietach. Gośćmi prowadzącej były Prezydent Konfederacji Lewiatan – Henryka Bochniarz, Prezes Dior Polska – Katarzyna Milanovic, Właścicielka Delia Cosmetics – Alina Szmich oraz Pani Joanna Popławska – Senior Vice President Manufacturing Oriflame Global. Panie rozmawiały o szklanym suficie, roli kobiety we współczesnym świecie naszym, czy też na innych kontynentach (Indie, Chiny). Jednak najmocniejsza wypowiedź należała do Pani Aliny Szmich, która we wzruszających słowach opowiadała o Fundacji Piękniejsze Życie, która wspiera kobiety w momencie leczenia onkologicznego oraz o tym, że warto pomagać.

Wieczór zakończył znakomity koncert Anny Karwan, która poruszyła zebranych gości do tańca.

Bardzo dziękujemy wszystkim gościom za obecność. Liczymy na to, że wizyta na Wzgórzach Dylewskich była dla Państwa nie tylko inspirującym zawodowo wydarzeniem, ale również przyjemnym doświadczeniem.

Dziękujemy Gospodarzowi – Panu Henrykowi Orfingerowi za zaproszenie na Wzgórza Dylewskie.
Dziękujemy również sponsorom wydarzenia: PKO BP, Peugeot, oraz Złota 44.

Pełna galeria zdjęć: http://owncloud.kosmopedia.pl/index.php/s/wyowbxwKSBHneSp

15-lecie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego

Tagi:
Tagi

Zobacz więcej tagów